vrijdag 21 januari 2011

Stapelen op vrijdag




Toen ik zag dat Irma van de blog: allemaal kleurtjes, iets nieuws opgezet had, n.l: Stapelen op vrijdag, moest ik gelijk aan mijn boeken denken.
Het leek mij leuk om jullie wat boeken te laten zien, die voor mij een speciale betekenis hebben. Maar aangezien ik nog steeds geen boekenkast heb, moest ik vandaag dus de zolder op, om uit deze hoek met dozen mijn "speciale" boeken te zoeken.

When I saw that Irma, of the blog: allemaal kleurtjes, made up something new, I would love to join her. it's called: Pile on friday,
I decided to show you some of my books, so I had to search on the attic for them:






Nou dat heeft een poosje geduurt hoor, want ze zaten echt in allemaal verschillende dozen, maar toen ik ze allemaal gevonden had was ik helemaal in mijn nopjes:

These books are very special to me,





Het eerste boek dat ik jullie wil laten zien is de statenbijbel.

The first book I want to show you is the Bible.




Hij is van mijn opa en oma van moeders kant geweest, en als mijn moeder vroeger ging schoonmaken bij mijn opa, dan mocht ik altijd in de "plaatjesbijbel" kijken. Zie ik deze bijbel, dan zie ik mezelf zitten in de bedstee, bladerend in de bijbel op zoek naar mooie plaatjes:

It was my grandparents bible, and everytime my mother went to my grandfather to clean the house (farm) I could look at the pictures in the Bible.





Het volgende boek gaat over modetekenen. Ik heb als tiener uren en uren poppetjes getekend, en dacht ooit modeontwerpster te worden. Toen ik dit boek voor sinterklaas kreeg was ik zoooo blij. Ik heb dan ook menig uurtje zitten tekenen, met dit boek erbij als voorbeeld.

The next book is about drawing fashion. When I was a teenager I wanted to be a fashion designer. For hours and hours I draw people with all kind of clothes.





Ik was ook erg zuinig op mijn spullen en toen ik dit boek ooit aan mijn nichtje uitleende, en het beschadigd terugkreeg omdat de hond eraan gegeten had, was ik echt heeeeeel erg boos. Nu koester ik dit boek, want het herinnerd mij ook aan een tijd waarin ik erg veel bij mijn tante was, en altijd met mijn nichtjes optrok. Een fijne tijd!

I was very careful with my books, and when I got this book back from my niece,and I saw it was eaten by there dog I was sooo mad.

But this book also reminded me of the time I spend with my nieces. It was a very happy time.







En deze serie heb ik ooit gehad van mijn ouders toen er boekenverkoop op mijn school was. Mijn vader zei toen dat het een hele mooie serie was, en hij had gelijk hoor. Ik heb ze heel wat keren gelezen.

This is a serie books about the war in 1940-1945. They where for sale at my school, and my father said this was a very goor serie of books. Well, he was wright. I have read them very often.




Tja, de wereld van Anton Pieck....als ik me het goed kan herinneren, heb ik dit boek ook als sinterklaas kado gekregen. Ik was zooo onder de indruk van de tekentalenten van deze man. Alles was zo gedetailleerd getekend, en aangezien ik als kind ook al geinteresseerd was in hoe men vroeger leefde, was dit boek een echt "must have" artikel voor mij.

This is a book about Anton Pieck. A very famous dutch painter. His drawings are so detailed, and he painted also a lot about people in the past.





Mijn vader was visser, en ik vond het altijd een feest als hij vrijdags weer thuis was. Op een keer bracht hij dit boek voor mij mee....

My dad was a fisherman, and one day he came home on friday, and he gave me this book. It's full with games and riddles, and I loved it.





een boek waarin een paar kinderen spelletjes spelen en elkaar raadsels enzo vertellen. Echt een heel leuk boek, en ik heb het dan ook echt heel veel keren gelezen, en geprobeerd de raadsels en knutseldingen na te maken.






Dit boek kreeg ik van mijn opa van vaders kant. Mijn 4 nichtjes kregen ook zo'n boek, maar geen een was hetzelfde.

This book I got from my grandfather. My four nieces also got a storybook from him, and they all where different.




Jullie raden het misschien al,als ik nu op een rommelmarkt zo'n boek tegenkom, en het is voor een leuk prijsje, dan kan ik het niet laten om het te kopen. Dit vond ik één van de mooiste plaatjes uit mijn boek:

When I go to fleamarkets, and I see books like this, I must buy it.

This is the most beautiful picture in my book:




En als laatste wil ik jullie deze twee boeken laten zien:

At last I want to show you these two books:






Ik kreeg deze boeken van een echtpaar dat bij ons in de straat woonde. Ik was denk ik een jaar of 5 toen ik met mijn haar in het prikkeldraad belande (had toen nog een bos met pijpekrullen) en die meneer mij eruit bevrijde. Ik kwam al snel heel vaak bij hun thuis, en noemde hen dan ook oom en tante.
Hier zit ik bij "ome Jan" op schoot. Hij was de beste verhalen verteller aller tijden.

I got these books from a married couple, who lived in our street when i was little. The man rescued me one day, when I was stuck with my hear in a barbed wire. Since then I visited them a lot. I called them aunt and uncle, and my "uncle Jan" was the best story teller ever.






In die boeken staan prachtige prenten en verhalen en ik blader ze nog steeds regelmatig door.

There are beautiful pictures in those books. I still look at those pictures now and then.







Ik vond het erg leuk om mee te doen aan stapelen op vrijdag , en om op deze manier een stukje van mijn herinneringen met jullie te delen.

Willen jullie zien wie er nog meer meedoen aan stapelen op vrijdag, ga dan snel naar de blog: allemaal kleurtjes, of meld je aan om ook mee te doen.

Verder wil ik jullie heel erg bedanken voor de lieve reacties. Ik heb elke dag gewandeld, en ik ben nu weer het spreekwoordelijke zonnetje in huis.

I loved to join pile on friday, and if you want to join too, please go and visit the blog of Irma: allemaal kleurtjes.

I also want to thank you for your kind words on my last post. I've walked every day, and i'm feeling a lot better now.




Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend toe!

Wish you all a lovely weekend! Hugs Ester.


Lieve groet van Ester.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails